Slide ZOBACZ FRAGMENTY Słowa po kawałki. Sposób pomysłowy na ćwiczenie mowy Słowa po kawałku. Logopedyczne wierszyki dla dzieci Slide ZOBACZ FRAGMENTY Slide ZOBACZ FRAGMENTY Fragment książki
"Idą mrówki po brzuszku"
Fragment książki
"Wierszyki ćwiczące języki"
Slide Pan Wierszysław - świąteczne wierszyki dla dzieci ZOBACZ FRAGMENTY Święta z panem Wierszysławem - świąteczne rymowanki dla dzieci Zobacz fragment Fragment książki
"Rymowane zagadki
matematyczne"
Fragment książki "Pajdohistoryjki z Basią i Jasiem. W Afryce"

Rytm w okresie prenatalnym jest dla dziecka czymś normalnym,

bo rytm serca matki czuje i z tym chyba dobrze mu jest.

Gdy już dziecko chodzić zacznie, choć niepewnie i pokracznie,

naturalnie coś tak sprawia, że rytmicznie kroki stawia.”

Nic więc dziwnego, że większość dzieci lubi rymowanki, wierszyki, wyliczanki i rymowane zagadki. Rytm i rymy wierszyków zachęcają do ich słuchania, powtarzania i zapamiętywania. Dzięki temu dzieci rozwijają poczucie rytmu i świadomość rymu oraz ćwiczą pamięć. Wzbogacają słownictwo i łatwo utrwalają znaczenie nowych słów i zwrotów. Edukacyjne walory rymowanek i wierszyków wykorzystujemy w naszych publikacjach, aby jak najlepiej wspierały wszechstronny rozwój dziecka na każdym jego etapie.

Elżbieta i Witold Szwajkowscy

Fragment wierszyka na wstępie pochodzi z naszego niepublikowanego dotychczas zbioru pt. „Rytm i rym w życiu dziecka”.

Na naszej stronie znajdziesz:

Najnowsze wpisy
„Święta z panem Wierszysławem”. Świąteczne rymowanki dla dzieci

„Święta z panem Wierszysławem”. Świąteczne rymowanki dla dzieci

W literaturze dziecięcej można znaleźć wiele dobrych opowiadań pisanych wierszem. Sztandarowym przykładem mogą być „Szelmostwa Lisa Witalisa” Jana Brzechwy. Rymowana forma opowiadania jest dla dziecka bardzo cenna i pożądana. Wyostrza jego uwagę, ponieważ dziecko poddaje się rytmowi wiersza i oczekuje, często nieświadomie, rymujących się słów w określonych miejscach. Słuchanie wiersza rozwija u dziecka poczucie rytmu

Pajdohistoryjki. Skąd się wzięły i po co?

Pajdohistoryjki. Skąd się wzięły i po co?

Skąd się wzięła nazwa „pajdohistoryjki”? Trzeba zacząć od znaczenia słowa „pajdia”. Jedno z wyjaśnień tego terminu mówi, że pajdia w wierszu polega na przedstawianiu świata z pozycji dziecka lub w związku ze stanowiskiem dziecka. Ale jak napisać taki pajdialny wiersz, który zainteresuje dziecko? Na podstawie badań nad literaturą dziecięcą, prof. Maria Ostasz sformułowała tzw. regułę

<strong>Nasze sposoby na rymowanki</strong>

Nasze sposoby na rymowanki

Rymowanki jako pomoc edukacyjna mają wiele zalet, o czym można przeczytać na naszej stronie w obszernym artykule pt. „Dlaczego warto czytać rymowanki”. Jakiś czas temu wymyśliliśmy dla rymowanki jako formy literackiej kilka szczególnych  zastosowań. Jednym z nich jest „rymowanka-opisywanka”, w której znajdują się słowa i określenia trudne do werbalnego wyjaśnienia. Stają się one jednak bardziej