Rymowanki w edukacji dzieci

with Brak komentarzy

We współpracy z Wydawnictwem WiR przeprowadziliśmy w różnych miastach w Polsce wiele warsztatów dla rodziców i nauczycieli na temat wykorzystania rymowanych tekstów w edukacji dzieci. Do zilustrowania możliwości i korzyści, jakie daje praca z rymowanym tekstem, wykorzystywaliśmy głównie nasze publikacje wydane przez WiR, ale też przez wydawnictwa Wilga i Harmonia. Uwagę naszą zwróciło to, że wielu uczestników nie do końca zdawało sobie sprawę z możliwości edukacyjnych, jakie dają wierszyki. W trakcie warsztatów uczestnicy mieli okazję sami się przekonać, że chętniej i w większym skupieniu słuchają przekazywanych przez nas informacji, jeśli mają one formę wierszyka, np.:

Rytm w okresie prenatalnym,

jest dla dziecka czymś normalnym,

bo rytm serca matki czuje

i z tym chyba dobrze mu jest.

Gdy już dziecko chodzić zacznie,

choć niepewnie i pokracznie,

naturalnie coś tak sprawia,

że rytmicznie kroki stawia.

zdjęcie z warsztatów

Z czego to wynika? Sądzimy, że skupieniu uwagi sprzyja przewidywalność rytmiczna tekstu oraz podświadome oczekiwanie na rymujące się słowo, zamykające dany wers lub myśl. Główne korzyści jakie dają rymowane teksty ujęliśmy tak:

Wierszyk często dzieci cieszy,

czasem intryguje, śmieszy…

Teksty, które się rymują,

łatwiej dzieci angażują

do słuchania, uważania,

wnioskowania i pytania,

powtarzania, wymyślania

oraz zapamiętywania –

nowe słowo, zrymowane,

łatwiej jest zapamiętane.

Te dwa wierszyki zamieszczone w tym wpisie są oczywiście naszego autorstwa. Jeśli będziecie je wykorzystywać, to prosimy, pamiętajcie o podaniu naszych nazwisk jako autorów.